Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Държавен вестник
  • Казуси и решения
  • Формуляри
  • Тълкувателни решения
  • Законодателство
  • Новини
  • content_pasteАнализи
  • КС отмени парламентарно решение заради нарушение на разделението на властите

    PortalPravo.bg Отговор, предоставен от
    PortalPravo.bg

    С Решение № 2 от 8 април 2025 г., Конституционният съд се произнесе по дело № 13 от 2024 г., като обяви за противоконституционно решение на Народното събрание от 21 март 2024 г., свързано с ликвидните затруднения на Фонд „Сигурност на електроенергийната система“. В решението си парламентът възлага на министъра на финансите да предприеме действия за осигуряване на 1 млрд. лв. до края на март 2024 г., с цел покриване на оперативния дефицит на фонда.

    Според вносителя на конституционното дело, с това решение Народното събрание нарушава основния принцип на разделение на властите (чл. 8 от Конституцията), като му присвоява правомощия, характерни за изпълнителната власт. Изрично е посочено, че задълженията, наложени на министъра, нямат ясна законова основа в действащото бюджетно законодателство – включително Закона за публичните финанси и закона за държавния бюджет.

    Конституционният съд подчертава, че липсва нормативна рамка, която да оправдава подобно решение на парламента, и че с него се нарушават не само компетенциите на Министерския съвет по изпълнение на бюджета (чл. 105, ал. 1 и чл. 106 от Конституцията), но и принципът на правовата държава. Съдът припомня, че изпълнителната власт следва да действа в границите, очертани от закона, за да се избегне произвол, което е същностен елемент от правовия ред.

    Решението на Конституционния съд представлява важно потвърждение на необходимостта от ясно разграничение между функциите на различните власти и от стриктно спазване на законовата йерархия в рамките на бюджетната политика.


    БЕЗПЛАТНО приложение portalpravo.bg

    33 правни анализа от експерти

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalPravo.bg и получете специалния PDF "33 правни анализа от експерти"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x