Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Държавен вестник
  • Казуси и решения
  • Формуляри
  • Тълкувателни решения
  • Законодателство
  • Новини
  • content_pasteАнализи
  • Мотиви към проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането

    PortalPravo.bg Отговор, предоставен от
    PortalPravo.bg
    М О Т И В И
    към проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането
     
    С предложения проект на Закон за изменение и допълнение на Кодекса за застраховането се предвиждат промени в националното законодателство, които произтичат от въвеждането на изискванията на Директива (ЕС) 2021/2118 на Европейския парламент и на Съвета от 24 ноември 2021 година за изменение на Директива 2009/103/ЕО относно застраховката „Гражданска отговорност“ при използването на моторни превозни средства и за контрол върху задължението за сключване на такава застраховка (Директива (ЕС) 2021/2118). Наред с това, се предлагат промени, които целят преодоляване на констатирани проблеми в надзорната практика и установена необходимост от прецизиране на конкретни разпоредби.
    І. Промени в Кодекса за застраховането
    1. Промени, които произтичат от въвеждане в националното законодателство на изискванията на Директива (ЕС) 2021/2118
    1.1. Необходимост от въвеждане на нови дефиниции
    Предлага се въвеждане на нова дефиниция за „превозно средство“.  Досегашната дефиниция на „моторно превозно средство“ не отразява съвременното развитие на техниката в областта на превозните средства, които включват нови категории превозни средства, задвижвани със собствен двигател. По отношение на някои от тях съществува по-висок риск от причиняване на вреди при използването им, който е обосновано да подлежи на застраховане, респективно – на гаранция от съществуващите гаранционни механизми в случаите на липса на застраховка. По отношение на други, този риск не е толкова ясно изразен и съответно необходимостта от задължително застраховане не е обоснована. В тази връзка, е необходимо да бъдат определени категориите превозни средства, които не подлежат на застраховане. Предложението предвижда изключение от задължението за застраховане на  ремаркета категория О1 (до 750 килограма), самоходна техника с мощност на двигателя до 10 kW, велосипеди с двигател, индивидуални електрически превозни средства и самобалансиращите се превозни средства. Това предложение е в съответствие с изискванията на Директива 2009/103/ЕО, изменена с Директива (ЕС) 2021/2118.
    Необходимо е да бъде определена и гаранционната отговорност на Гаранционния фонд за вредите, причинени от такива превозни средства. За да се запази правото на защита на собствениците и ползвателите на такива превозни средства срещу регресните претенции на Гаранционния фонд в случай на изплащане на обезщетение, е регламентирано и право на сключване на доброволна застраховка на отговорността във връзка с изключените превозни средства.
    Въведена е дефиниция на „използване на превозно средство“. Дефиницията предвижда, че за използване на превозното средство се счита всяко използване в съответствие с функцията му като средство за транспорт по време на произшествието, независимо от конкретните характеристики на превозното средства или на терена, върху който се използва.
     
     1.2. Промени в уредбата на отговорността в случай на вреди, причинени от участие на превозни средства в спортни и други подобни прояви
    Предлага се промяна на уредбата на отговорността в случай на вреди, причинени от участие на превозни средства в спортни и други подобни прояви на места, които са ограничени и обозначени, и не са достъпни за обществено ползване. В съответствие с изискванията на Директива 2009/103/ЕО, изменена с Директива (ЕС) 2021/2118 се предлага въвеждането на алтернативно изискване за сключване на договор за допълнително покритие на отговорността за целите на такива прояви от собствениците и ползвателите на превозни средства, използвани в тези прояви, или за сключване на специална застраховка или гаранционна полица от организаторите на подобни прояви, която да покрива вредите към трети лица в резултат от използването на превозните средства в проявите, осигуряваща съпоставими нива на защита със задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. Въвежда се задължение за организаторите на проявите да следят за изпълнение на тези алтернативни задължения и са предложени санкции в случай на неизпълнение.
    1.3. Промени в уредбата на отговорността в случай на вреди, причинени от ремарке
    Предложени са изменения в уредбата на отговорността във връзка с вреди, причинени от ремарке, теглено от моторно превозно средство, в случаите когато не може да бъде установен застрахователят на теглещото превозно средство. Уредена е правна възможност за изплащане на обезщетение от застрахователя на ремаркето или от Гаранционния фонд, които впоследствие имат право на възстановяване на платеното от застрахователя на теглещото превозно средство, ако същият бъде установен.
    1.4. Промени във връзка с възможността за осъществяване на контрол с технологични средства за наличие на сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите
    Във връзка с изискванията на Директива 2009/103/ЕО, изменена с Директива (ЕС) 2021/2118, засягащи възможността за осъществяване на контрол с технологични средства за наличие на задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите по отношение на превозни средства, които обичайно се намират в други държави членки на ЕС, различни от държавата, в която се осъществява контролът, се предлага регламентиране на такава правна възможност в Кодекса за застраховането. Правят се и предложения за регламентиране на мерки за защита на личните данни, събирани в резултат на осъществяването на такъв контрол.
    1.5. Промени във връзка с удостоверенията за застрахователни претенции и съпътстващи промени в уредбата на системата „бонус-малус“
    В съответствие с изискванията на Директива 2009/103/ЕО, изменена с Директива (ЕС) 2021/2118, е предвидено удостоверенията да се издават централизирано от Гаранционния фонд въз основа на данните за застрахователни претенции, съдържащи се в поддържания от него електронен регистър на предявените и изплатените застрахователни претенции по чл. 571, ал. 1, т. 2 от Кодекса за застраховането. По този начин, удостоверенията за застрахователни претенции ще отразяват цялата история на причинените щети при използване на дадено превозно средство, независимо от застрахователя, при който водачът е бил застрахован.
    Във връзка с новата уредба в Директива 2009/103/ЕО, изменена с Директива (ЕС) 2021/2118, относно удостоверенията за застрахователни претенции се предлага промяна в съществуващата национална уредба на коригирането на застрахователната премия по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите в зависимост от предявените претенции (система „бонус-малус“). Въвежда се задължение за застрахователите да публикуват собствените си политики относно използването на удостоверенията за застрахователни претенции във връзка с определянето на застрахователните премии по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите и се въвежда задължение за всеки застраховател да приеме собствени правила за коригиране на застрахователните премии (система „бонус-малус“), в които да посочи начина, по който ще използва удостоверенията за застрахователни претенции относно всяко лице, което се явява като застраховащ. Предвидено е Комисията за финансов надзор да приеме наредба, в която да уреди единни изисквания относно обмена на информация между застрахователите и електронния регистър на Гаранционния фонд, позволяваща функционирането на системата „бонус-малус“, основана на предявените застрахователни претенции.
     
    1.6. Промени във връзка с правилата за определяне на държавата, в която е разположен рискът по отношение на превозни средства, които се доставят от една държава членка на ЕС в друга
    Предлагат се изменения в Кодекса за застраховането, които да отразят промяната в правилата за определяне на държавата, в която е разположен рискът по отношение на превозни средства, които се доставят от една държава членка на ЕС в друга. Промяната се състои в това, че лицето, което ще застрахова отговорността във връзка с доставяното превозно средство, ще има възможност за избор да направи това или в държавата по изпращането или в държавата по доставянето на превозното средство, за разлика от досегашното задължение, което предвижда това да става единствено в държавата по доставянето.
    1.7. Промени във връзка с увеличените размери на минималните застрахователни суми по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите
    Предлагат се изменения в Кодекса за застраховането, които да отразят увеличените размери на минималните застрахователни суми по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, предвидени в Директива 2009/103/ЕО, изменена с Директива (ЕС) 2021/2118. Предвид предстоящото въвеждане на еврото в Република България, се предлага формулировката на минималната застрахователна сума да не бъде в лева, а в левовата равностойност на съответните суми в евро. Това предложение вече е приложено в други разпоредби на Кодекса за застраховането и представлява продължение на процеса на адаптация на нормативния акт. Конкретните промени предвиждат увеличение на минималната застрахователна сума, както следва:
    1. за неимуществени и имуществени вреди вследствие на телесно увреждане или смърт от 10 420 000 лв. за всяко събитие, независимо от броя на увредените лица, на  левовата равностойност на 6 450 000 евро;
    2. за вреди на имущество (вещи) от 2 100 000 лв. за всяко събитие, независимо от броя на увредените лица, на левовата равностойност на 1 300 000 евро.
     
    1.8. Промени във връзка с новите  гаранции за плащане на обезщетение в случай на липса на или на изключение от застрахователно покритие
    Във връзка с предвидените в Директива 2009/103/ЕО, изменена с Директива (ЕС) 2021/2118, гаранции за плащане на обезщетение в случай на липса на застрахователно покритие са предвидени допълнителни хипотези на плащане на обезщетение от Гаранционния фонд, когато: превозното средство е освободено от задължението за сключване на застраховка поради обстоятелството, че не е регистрирано или че регистрацията му е прекратена; превозното средство е освободено от задължение за сключване на застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, доколкото се движи в ограничени пространства, които не са достъпни за общо ползване и превозното средство няма достъп до пътищата, отворени за обществено ползване и на това основание е освободено от задължение за сключване на задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. В тази връзка са предвидени регресни механизми между Гаранционните фондове в случай на заплащане на обезщетения.
    Директива 2009/103/ЕО, изменена с Директива (ЕС) 2021/2118, предвижда изискване за предоставяне на гаранция за обезщетение в случай на използване на превозно средство при акт на тероризъм, като в случай на невъзможност за достатъчно обезщетение по други механизми, предвидени в държавите членки на ЕС, обезщетението следва да бъде предоставяно по задължителната застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. По тези причини със законопроекта се предлага обезщетението в тази хипотеза да бъде предвидено като задължение за Гаранционния фонд. По този начин ще се гарантира финансиране на фонда от максимално голяма съвкупност, която ще позволява възможно най-ниски разходи за ползвателите на застрахователни услуги. Също така, покритието ще бъде включено в презастрахователния договор на Фонда за незастраховани превозни средства.
     
    1.9. Промени във връзка с хармонизирания механизъм за гарантиране на вземанията на увредени лица в случай на неплатежоспособност на застраховател по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите
    Предлага се въвеждането на хармонизиран механизъм за гарантиране вземанията на увредени лица в случай на неплатежоспособност на застраховател по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, въведен с Директива 2009/103/ЕО, изменена с Директива (ЕС) 2021/2118. Предложенията предвиждат подобрена систематизация на функциите на Гаранционния фонд, включвайки новите функции във връзка с гарантирането на вземания в случай на неплатежоспособност на застраховател, както и изрично правомощие на Гаранционния фонд да сключва споразумения в системата на „Зелената карта“ във връзка с функционирането на механизма за защита на вземания в случай на неплатежоспособност. Предвид предоставената от Директива 2009/103/ЕО,  изменена с Директива (ЕС) 2021/2118, свободна преценка относно началния момент, в който да се включи защитата срещу неплатежоспособност, и предвид установената в страната практика на дългогодишно продължаване на съдебните дела при обжалване на решенията на Комисията за финансов надзор за отнемане на лицензи на застрахователи, която може да отложи значително във времето задействането на защитните механизми, е направено предложение началният момент на задействане на гаранционния механизъм да бъде моментът на отнемане на лиценза на застрахователя, освен в случаите на доброволно прекратяване на застрахователя.
    С оглед на изискването на Директива 2009/103/ЕО, изменена с Директива (ЕС) 2021/2118, за осигуряване на надеждна система за финансиране на механизма за гарантиране на вземанията в случай на неплатежоспособност са направени предложения за промяна на механизма на финансиране на фондовете на Гаранционния фонд. В тази връзка е предложено вноските в Обезпечителния фонд да се определят като част от бюджетната процедура на Гаранционния фонд, като елемент на приходната част на бюджета, която заедно с разходната част на бюджета на Гаранционния фонд да се одобрява от Комисията за финансов надзор. По този начин няма да съществува риск за определяне на вноски, които няма да бъдат адекватни на задълженията на фонда. Доколкото Комисията за финансов надзор запазва своите функции по одобряване на бюджета на Гаранционния фонд, не се засягат гаранциите за държавния надзор върху вноските във фондовете на Гаранционния фонд. За по-голяма гаранция на този процес се предлага да бъде регламентирана подробно самата бюджетна процедура, която към настоящия момент е уредена само в Правилника за устройството и дейността на Гаранционния фонд. Създават се и по-големи гаранции за предоставяне на информация от застрахователите в Гаранционния фонд за точното определяне на размерите на вноските и за осъществяване на контрол за тяхното действително събиране. Като допълнителна гаранция се предвижда правомощие на Комисията за финансов надзор да определи при необходимост, с наредба, начина за изчисляване на вноските във фондовете. По-конкретно, предвижда се вноските в Обезпечителния фонд по задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ да се определят като процент от начислената застрахователна премия, а не като фиксирана сума както понастоящем. Това ще позволи тяхното начисляване и върху застраховките, сключвани от българските застрахователи на база на правото на установяване и свободата за предоставяне на услуги и по такъв начин ще спомогне за по-доброто финансиране на Обезпечителния фонд по отношение на задължения, които фондът гарантира. Правят се и предложения за регламентиране на задълженията на Обезпечителния фонд във връзка с уреждането на претенциите при отнемане на лиценз на застраховател. Съществуващата нормативна уредба, която предвижда възможност за универсално удовлетворяване на всички предявени застрахователни претенции за гарантирани от фонда вземания, е доразвита, като се прави предложение за създаване на задължение за квесторите и ликвидаторите на застрахователите с отнет лиценз да предоставят служебно на Гаранционния фонд всички предявени претенции по гарантирани вземания, заедно с доказателствата по тях и където е възможно със становище относно основателността и размера на застрахователното обезщетение, за да се гарантира възможност на фонда да извърши своевременно плащания в полза на оправомощените лица. 

    БЕЗПЛАТНО приложение portalpravo.bg

    33 правни анализа от експерти

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalPravo.bg и получете специалния PDF "33 правни анализа от експерти"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    Подобни статии от категория Юристи и правна помощ



    x

    Notice: Undefined index: utilizator_id in /home/portalid/public_html/portalpravo.bg/index.php on line 376