Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. за техническите изисквания към енергийните характеристики на сгради
Отговор, предоставен от
PortalPravo.bg
PortalPravo.bg
08 Дек 2023
Пубхликуван е Проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. за техническите изисквания към енергийните характеристики на сгради.
Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. за техническите изисквания към енергийните характеристики на сгради (Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. ) е издадена на основание чл. 169, ал. 4 във връзка с чл. 169, ал. 1, т. 6 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и чл. 31, ал. 4 от Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ).
На основание чл. 31, ал. 2, т. 3 от ЗЕЕ, с § 4 от преходните и заключителни разпоредби, Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. определя задължение за влизане в сила от 1.01.2024 г. на изискването по чл. 21, ал. 1, т. 1 от наредбата, съгласно което от тази дата всички нови сгради от съответната категория в приложение № 2 на наредбата се проектират с близко до нулево потребление на енергия в съответствие с определението в § 1, т. 28 от допълнителните разпоредби на ЗЕЕ.
Второто условие на дефиницията в § 1, т. 28 от допълнителните разпоредби на ЗЕЕ въвежда изисквания на Директива 2010/31/ЕС относно енергийните характеристики на сградите, която в чл. 2, § 2 определя, че „необходимото количество енергия с близка до нулевата или с много ниска стойност следва да бъде произведено в значителна степен от възобновяеми източници на енергия“.
След оценка по прилагането на определението в § 1, т. 28 от допълнителните разпоредби на ЗЕЕ е установено, че то е изпълнимо за инвестиционни проекти, които залагат на конкретни технологии за индивидуален вариант на отопление и охлаждане в сгради като различни видове термопомпи, системи за оползотворяване на слънчева енергия и др. Установено е още, че по икономически и социални съображения прилагането на националното изискване за сгради с близко до нулево потребление на енергия е възпрепятствано най-много в градовете с централизирано топлоснабдяване или с развита газопреносна инфраструктура.
С отчитане на визията, заложена в проекта на Стратегията за устойчиво енергийно развитие на Република България до 2030 г., с хоризонт до 2050 г. която отразява идеите и политиките на държавата за развитие на енергийния сектор вкл. енергийна ефективност и декарбонизация по целия тракт „производство – разпределение – потребление“, е потърсена възможност за алтернативен и прогресивен подход за улесняване на прилагането на изискването по чл. 21, ал. 1, т. 1 от Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. Такова решение е открито в районите в България, в които топлоснабдяването се осъществява чрез енергийни обекти и съоръжения за производство, пренос, доставка и разпределение, свързани в топлоснабдителна система.
Предложеното изменение в наредбата допуска в градовете с централизирано топлоснабдяване и газоснабдяване индивидуалните технически решения за отопление и охлаждане с оползотворяване на възобновяеми източници да имат алтернатива чрез проектиране и изграждане на общи сградни инсталации, които се възползват от топлопреносната система в населеното място и могат да се присъединят към местна ефективна районна отоплителна и охладителна система (по смисъла на § 1, т. 24в от Закона за енергетиката). По този начин се осигуряват условия на конкуренция на действащите в страната ефективни районни отоплителни и охладителни системи с въведено високоефективно комбинирано производство на енергия с други технологии на пазара.
Вижте Проекта тук >>
Източник: strategy.bg
Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. за техническите изисквания към енергийните характеристики на сгради (Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. ) е издадена на основание чл. 169, ал. 4 във връзка с чл. 169, ал. 1, т. 6 от Закона за устройство на територията (ЗУТ) и чл. 31, ал. 4 от Закона за енергийната ефективност (ЗЕЕ).
На основание чл. 31, ал. 2, т. 3 от ЗЕЕ, с § 4 от преходните и заключителни разпоредби, Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. определя задължение за влизане в сила от 1.01.2024 г. на изискването по чл. 21, ал. 1, т. 1 от наредбата, съгласно което от тази дата всички нови сгради от съответната категория в приложение № 2 на наредбата се проектират с близко до нулево потребление на енергия в съответствие с определението в § 1, т. 28 от допълнителните разпоредби на ЗЕЕ.
Второто условие на дефиницията в § 1, т. 28 от допълнителните разпоредби на ЗЕЕ въвежда изисквания на Директива 2010/31/ЕС относно енергийните характеристики на сградите, която в чл. 2, § 2 определя, че „необходимото количество енергия с близка до нулевата или с много ниска стойност следва да бъде произведено в значителна степен от възобновяеми източници на енергия“.
След оценка по прилагането на определението в § 1, т. 28 от допълнителните разпоредби на ЗЕЕ е установено, че то е изпълнимо за инвестиционни проекти, които залагат на конкретни технологии за индивидуален вариант на отопление и охлаждане в сгради като различни видове термопомпи, системи за оползотворяване на слънчева енергия и др. Установено е още, че по икономически и социални съображения прилагането на националното изискване за сгради с близко до нулево потребление на енергия е възпрепятствано най-много в градовете с централизирано топлоснабдяване или с развита газопреносна инфраструктура.
С отчитане на визията, заложена в проекта на Стратегията за устойчиво енергийно развитие на Република България до 2030 г., с хоризонт до 2050 г. която отразява идеите и политиките на държавата за развитие на енергийния сектор вкл. енергийна ефективност и декарбонизация по целия тракт „производство – разпределение – потребление“, е потърсена възможност за алтернативен и прогресивен подход за улесняване на прилагането на изискването по чл. 21, ал. 1, т. 1 от Наредба № РД-02-20-3 от 9.11.2022 г. Такова решение е открито в районите в България, в които топлоснабдяването се осъществява чрез енергийни обекти и съоръжения за производство, пренос, доставка и разпределение, свързани в топлоснабдителна система.
Предложеното изменение в наредбата допуска в градовете с централизирано топлоснабдяване и газоснабдяване индивидуалните технически решения за отопление и охлаждане с оползотворяване на възобновяеми източници да имат алтернатива чрез проектиране и изграждане на общи сградни инсталации, които се възползват от топлопреносната система в населеното място и могат да се присъединят към местна ефективна районна отоплителна и охладителна система (по смисъла на § 1, т. 24в от Закона за енергетиката). По този начин се осигуряват условия на конкуренция на действащите в страната ефективни районни отоплителни и охладителни системи с въведено високоефективно комбинирано производство на енергия с други технологии на пазара.
Вижте Проекта тук >>
Източник: strategy.bg
БЕЗПЛАТНО приложение portalpravo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalPravo.bg и получете специалния PDF "33 правни анализа от експерти"!
Подобни статии от категория Юристи и правна помощ
30Дек2024
Обнародвани са образци на документи по ЗДДФЛ, справката за окончателния размер на осигурителния доход и справката по чл. 47е от ЗХ
от PortalPravo.bg
30 Дек 2024
23Дек2024
MП с проект за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт
от PortalPravo.bg
23 Дек 2024
18Дек2024
Испания подготвя ново законодателство за борба с фалшивите новини в интернет
от PortalPravo.bg
18 Дек 2024
12Ноем2024
Министерството на правосъдието с два законопроекта за обществено обсъждане относно Плана за възстановяване и устойчивост
от PortalPravo.bg
12 Ноем 2024
21Окт2024
Проект за промени в Закона за чужденците на Република България
от PortalPravo.bg
21 Окт 2024