Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките".
Този сайт използва т.нар. бисквитки (Cookies), съгласно разпоредбите на Регламент (ЕС) 2016/679 на Европейския парламент и на Съвета, за да Ви осигури най-функционалното посещение на нашия сайт. "Бисквитките" ни помагат да подобряваме съдържанието на сайта, като Ви даваме персонализирано и много по-бързо онлайн изживяване. Те се използват само от нашия сайт и нашите доверени партньори. Кликнете ТУК за подробности относно правилата за "бисквитките". Съгласен съм
X

Влизане в акаунта

Запомни ме

Забравена парола? Кликнете тук, за да възстановите потребител / парола

Нямате профил?
X

Възстановяване на потребилетско име/ парола

Моля, въведете имейл адреса, който сте използвали, за да регистрирате профила си.

Влезте в системата Регистрирай се
  • Държавен вестник
  • Казуси и решения
  • Формуляри
  • Тълкувателни решения
  • Законодателство
  • Новини
  • content_pasteАнализи
  • Проектобюджет 2025 - Финансови приоритети и икономически прогнози

    PortalPravo.bg Отговор, предоставен от
    PortalPravo.bg
    Финансовото министерство представи проектозакона за държавния бюджет на България за 2025 г., както и актуализираната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2025-2028 г., която служи като обосновка към законопроекта.

    Прогнозите сочат, че бюджетното салдо по КФП ще остане в дефицит за всяка от годините в периода 2025-2028 г., като стойностите му ще варират от 2,2% до 3,0% от БВП, с тенденция към намаляване. Тази динамика се обяснява с необходимостта от осигуряване на разходни политики за 2025 и 2026 г., основаващи се на решения, взети през 2024 г., и съпътстващите ги приходни мерки. За 2027 и 2028 г. е предвидено дефицитът да спадне до 2,7% и 2,2% от БВП.

    Разходите по КФП в средносрочен план ще бъдат в рамките на 40%-ото ограничение, заложено в ЗПФ, като в периода 2025-2028 г. те ще варират между 39,2% и 40,0% от БВП. Това не включва разходите, финансирани със средства от ЕС и други международни програми, както и съответното национално съфинансиране.

    Що се отнася до държавния дълг, прогнозите предвиждат неговото постепенно нарастване в резултат на ново дългово финансиране. Очаква се дългът да достигне 59,7 млрд. лв. (27,7% от БВП) през 2025 г., 70,5 млрд. лв. (31,0% от БВП) през 2026 г., 79,5 млрд. лв. (33,5% от БВП) през 2027 г. и 87,0 млрд. лв. (35,2% от БВП) през 2028 г.

    Фискалният резерв към края на 2025 г. е заложен в размер на 4,5 млрд. лв., което остава без промяна спрямо бюджета за 2024 г.

    През 2025 и 2026 г. няма да има промени в ставката за осигурителните вноски за фонд „Пенсии“ на ДОО, както и за останалите фондове на осигурителната система. Също така ще се запази разпределението на вноските между осигурители и осигурени лица.

    Разходните разчети в проекта на бюджета за 2025 г. са базирани на действащото законодателство, като са отчетени и ефектите от новите нормативни промени, влизащи в сила от 1 януари 2025 г.

    В бюджета са включени следните ключови мерки:

    • Увеличение на минималната работна заплата от 933 лв. на 1 077 лв. от 1 януари 2025 г., което ще доведе до допълнителни разходи в размер на 283,3 млн. лв.

    • Максималният осигурителен доход ще се повиши от 3 750 лв. на 4 130 лв. от 1 април 2025 г., а след това ще продължи да нараства поетапно до 5 030 лв. през 2028 г., с очакван допълнителен разход от 33,2 млн. лв.

    • Минималният осигурителен доход за самоосигуряващите се лица ще бъде 1 077 лв. от 1 април 2025 г. и ще остане непроменен за целия период.

    • Помощите за отглеждане на дете до двегодишна възраст ще запазят стойността си от 780 лв. до края на 2028 г.

    • Осъвременяването на пенсиите от 1 юли 2025 г. ще изисква допълнителни 617,6 млн. лв.

    • Разходите за персонал ще се увеличат с 5% в институции, за които не са предвидени други корекции, включително общинските администрации, с допълнителен разход от 283,7 млн. лв.

    • Запазва се политиката за повишение на заплатите на учителите, като те ще бъдат 125% от средната брутна работна заплата за 2024 г., което ще изисква 499 млн. лв.

    • Инвестиционната програма за общински проекти ще продължи да се прилага до 2027 г., като е определено финансирането за 2025 г.


      Източник: bgonair.bg

    БЕЗПЛАТНО приложение portalpravo.bg

    33 правни анализа от експерти

    Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
    Абонирайте се сега в бюлетина на PortalPravo.bg и получете специалния PDF "33 правни анализа от експерти"!

    Да, искам информация за продуктите на РС Издателство и Бизнес консултации. Приемам личните ми данни да бъдат обработвани съгласно Регламент ЕС 2016/679

    x