Задължения на работодателя във връзка с осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на служителите при работа от разстояние
Отговор, предоставен от
Аспасия Петкова
Аспасия Петкова
на 01 Авг 2024
Въпрос:
Въпросът ми касае задълженията на работодателя във връзка с осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд (ЗБУТ) на служителите при работа от разстояние.
КТ посочва, че работодателят носи отговорност за ЗБУТ на работното място на работниците и служителите, като е задължен да им предоставя информация за минималните изисквания за безопасност и опазване на здравето към работното помещение, където се извършва работа от разстояние.
Същевременно, промените в КТ от м. март 2024 г. предвидиха изискване за служителите да предоставят на работодателя писмена информация за характеристиките на осигуреното от тях работно място за извършване на работа от разстояние.
Предвид горното и в светлината на по-цялостната регламентация, която институтът на работа от разстояние получи след измененията на КТ, може ли да се приеме, че за работодателя отпада изискването да извършва оценка на риска на работното място в дома на служителя? Може ли да се приеме, че с осигуряване на съответната информация за ЗБУТ и получаването на характеристиките на работното място на служителя (от където работодателят може да прецени дали условията на труд отговорят на изискванията за безопасност и да прецени да разреши или не работа от дома), работодателят е изпълнил задължението си по чл. 107к, ал. 3 от КТ да предприема мерки, за да гарантира към датата на възникване или изменение на трудовото правоотношение, че работните места за извършване на работа от разстояние отговарят на минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд.
Ако отговорът е отрицателен, моля да разясните какъв според Вас е смисълът от приемането на чл. 107, ал. 2?
КТ посочва, че работодателят носи отговорност за ЗБУТ на работното място на работниците и служителите, като е задължен да им предоставя информация за минималните изисквания за безопасност и опазване на здравето към работното помещение, където се извършва работа от разстояние.
Същевременно, промените в КТ от м. март 2024 г. предвидиха изискване за служителите да предоставят на работодателя писмена информация за характеристиките на осигуреното от тях работно място за извършване на работа от разстояние.
Предвид горното и в светлината на по-цялостната регламентация, която институтът на работа от разстояние получи след измененията на КТ, може ли да се приеме, че за работодателя отпада изискването да извършва оценка на риска на работното място в дома на служителя? Може ли да се приеме, че с осигуряване на съответната информация за ЗБУТ и получаването на характеристиките на работното място на служителя (от където работодателят може да прецени дали условията на труд отговорят на изискванията за безопасност и да прецени да разреши или не работа от дома), работодателят е изпълнил задължението си по чл. 107к, ал. 3 от КТ да предприема мерки, за да гарантира към датата на възникване или изменение на трудовото правоотношение, че работните места за извършване на работа от разстояние отговарят на минималните изисквания за здравословни и безопасни условия на труд.
Ако отговорът е отрицателен, моля да разясните какъв според Вас е смисълът от приемането на чл. 107, ал. 2?
Регистрирайте се или влезте в профила си, за да прочетете цялата статия
Задължения на работодателя във връзка с осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд на служителите при работа от разстояние
Бележка: Пълния текст на статията е достъпен само за регистрирани потребители. Натиснете тук, за да се убедите в полезността на експертните отговори в portalpravo.bg.
Влизане в акаунта
Защо да се регистрирам?
- експерти на Ваше разоложение 24/7/365
- база данни с новини, отговори, анализи
- на разположение навсякъде, по всяко време, от всяко устройство
БЕЗПЛАТНО приложение portalpravo.bg
Бъдете в крак с всички решения, предложени от специалистите.
Абонирайте се сега в бюлетина на PortalPravo.bg и получете специалния PDF "33 правни анализа от експерти"!
Подобни статии от категория Кодекс на труда
22Май2024
Отказ на служител да приеме ваучери за храна
от доц. д-р Андрей Александров
на 22 Май 2024
11Март2024
Как работодателят да установи дали негов служител е придобил право на пенсия за осигурителен стаж и възраст?
от доц. д-р Андрей Александров
на 11 Март 2024
15Ноем2023
Може ли да се претендира обезщетение от бивш работодател за възлагана работа извън кръга на трудовите задължения на работника или служителя?
от доц. д-р Андрей Александров
на 15 Ноем 2023
07Ноем2023
Ваучери за храна за служител, назначен на втори трудов договор по член 111 от КТ, който вече получава ваучери при осносния работодател
от проф. д-р Любка Ценова
на 07 Ноем 2023